Pytanie |
Dzień dobry. Prosimy o przesłanie modułu archiwum do programu o licencji ... , ponieważ mamy problem z archiwizowaniem danych. Dziękujemy. |
Odpowiedz |
Prosimy napisać dokładnie na czym polega problem ? Czy robią Państwo zapis czy odczyt ? Na jakiej wersji i na jakim roku rozrachunkowym ? Na jakiej wersji i za jaki rok zostało zrobione archiwum ?Jeśli pojawiają się jakieś komunikaty proszę o podanie. |
|
Pytanie |
Problem pojawił sie po wgraniu wersji poprawkowej w roku 2005, nie można zapisać na dyskietkę. wychodzi komunikat : brak katalogu dla zbioru archiwum |
Odpowiedz |
Proszę sprawdzić jak wpisany jest w opcjach głównych "katalog do archiwum". Jeśli robią Państwo zapis archiwum na dysk[ietkę] to w nazwie katalogu powinno być wpisane:
A:
[litera A - dwukropek]
Prawpodobnie jest tam wpisana ścieżka do jakiegos katalogu na dysku twardym lub jest pusto. |
|
Pytanie |
Dziękujemy za pomoc, postąpiliśmy według Państwa wskazówek i wszystko jest już w porządku. Jeszcze raz serdecznie dziękujemy za pomoc. |
Odpowiedz |
  |
|
Pytanie |
Jak zaksięgować odsetki od lokat bankowych używając programu Buchalter II ? |
Odpowiedz |
Odsetki bankowe mogą Państwo zaksięgować dowodem wewnętrznym (Kartoteki - Dowody) lub bezpośrednio do Księgi. |
|
Pytanie |
W opcji Padatki- VAT-7 – program automatycznie wyliczał przy sporządzanmiu deklaracji VAT-7 za 01/2005 (jeśli firma w 2004 miała sprzedaż zwolnioną) korektę VAT od zakupów
w związku ze strukturą sprzedazy, która była wykazywana w pozycji 45 i 46 deklarcji VAT-7 .
Dlaczego nie robi tego jesli firma jest na VAT kwartlnym i składa deklaarcję VAT-7 k . |
Odpowiedz |
Proszę wejść do VAT-7 - Korekty i sprawdzić czy są wartości. Jeśli nie ma to prawpodobnie nie przeliczyli Państwo ostatniego kwartału 2004 roku na wersji 4.86. Proszę zmienić rok, przeliczyć, potem wrócić do 2005. Wartości powinny się pokazać. |
|
Pytanie |
Mam kilka pytań związanych z Buchalterem II wersja 4.7 nr licencji...
Otrzymałem od Państwa aktualizację do wersji 4.86. Uaktualniłem program, ale niestety nie mam w nowej wersji listy kontrachentów, składników wynagrodzenia do listy płac. Dokopałem się na Waszej stronie info o tym, że przy tak dużej różnicy wersji potrzebny jest specjalny plik konwertujący. W związku z tym prosiłbym o jego przesłanie, a jednocześnie chciałbym się dowiedzieć czy aktualizacja za pomocą tego pliku/programu usunie w/w problemy?
Kolejne pytanie: W dotychczasowej wersji (4.7) nie była zmieniana data roku rozrachunkowego, nadal jest 2002. Po przestawieniu daty (w starej wersji) na rok 2005 w ewidencji sprzedaży nie są dostępne wprowadzone faktury (np. wystawiona 05.04.2005) czy jest możliwe: po pierwsze aby po zmianie roku na 2005 były one widoczne, a po drugie czy jest możliwe aby one były dostępne w wersji 4.86. Chciałbym tylko zaznaczyć, że nowa wersja została nałożona na starą w osobnym katalogu do którego zostały przekopiowane dane z katalogu "macierzystego".
Jeszcze tylko ostatnie pytanie.
W wersji 4.7 nie była ustawiona opcja automatycznego numerowania faktur. Teraz po włączeniu tej opcji program zaczyna numerować od 0. Czy jest możliwe aby numeracja była automatyczna np od numeru 173?
Z niecierpliwością czekam na odpowiedź, za którą z góry bardzo dziękuję. |
Odpowiedz |
Fakt, że prowadził Pan lata 2002, 2003, 2004 i 2005 (nasza rada - proszę tego nigdy już nie robić) uniemożliwia przeprowadzenie konwersji wszystkich danych. Faktur VAT - niezależnie od tego o który rok chodzi - nie zobaczy Pan na innym roku rozrachunkowym niż ten, na którym zostały wprowadzone. Można to nieco obejść, ale proponowałabym zostawić poprzednie lata już tak jak są, a przenieść tylko rok 2005 do właściwego roku rozrachunkowego. Może Pan to zrobić funkcją importu i eksportu (Sprzedaż/Zakupy/Menu). W 2002 roku proszę wybrać eksport dokumentów ustawiając datę wystawienia na 01.01.05-31.12.05, wyeksportować dokumenty na dyskietkę, zmienić rok rozrachunkowy na 2005 i zaimportować dokumenty. Gdy program spyta o rok importu proszę wybrać 2002. Tak samo może Pan przenieść zakupy. To są jedyne dane mające związek z konkretnym rokiem rozrachunkowym, które może Pan przenieść do 2005 roku i potem konwersją do v.4.86. Konwersja przeniesie ponadto te dane, które nie mają związku z rokiem, czyli np. kontrahentów, pracowników (ale tylko ich wykaz). Takie dane jak listy płac, podatki, ZUS, dowody wewnętrzne, księga nie zostaną przeniesione. Wszystkie faktury będzie Pan musiał poksięgować jeszcze raz, dopisać potrzebne dokumenty, wystawić ponownie ewetualne listy dla pracowników (można to zrobić przed konwersją jeszcze na wersji 4.7 lub po konwersji już na wersji 4.86).
Aby prawidłowo przeprowadzić konwersję proszę zainstalować wersję 4.86 do tego samego katalogu, w którym znajduje się wersja 4.7, następnie przekopiować do tego katalogu załączony konwerter. Przy zamkniętych Buchalterach prosze uruchomić b2-b3-05.exe. Jeśli w Buchalterze w wersji 4.7 jest założony chociaż 1 katalog to przy pytaniu "Czy konwersja jednej firmy z bieżącego katalogu ?" prosze odpowiedzieć NIE. Potem proszę pracować już tylko na wersji 4.8 (Bv3.exe), a wersji 4.7 używać tylko do podglądu danych.Takie pliki jak np. składniki listy płac będą po konwersji widziane przez nową wersję. Teraz nie są widziane nie tylko dlatego, że konwersja nie była jeszcze przeprowadzona, ale również dlatego, że aktualizacje takich plików nie zawierają. Gdyby pracował Pan na wersji 4.8, ale wgrał aktualizację w puste miejsce na dysku to również nie byłoby ich w Buchalterze.
Przed wykonaniem jakiejkolwiek z opisanych czynności proszę bezwględnie sporządzić archiwum danych (najlepiej - ze względu na pomieszanie lat rozrachunkowych - jesli sporządzi Pan kopię całego katalogu Buchaltera).
Numeracja automatyczna polega na tym, że numer jest nadawany dopiero po zapisaniu dokumentu. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy Buchaletr pracuje w sieci i w tej samej firmie kilka osób wystawia jednocześnie faktury. Eliminuje to ryzyko luk w numeracji. Powinien Pan wyłączyć automatyczną numerację. Program nadal będzie nadawał kolejny wolny numer fakturze, ale będzie Pan mógł ten numer zmodyfikować od razu. Po wejściu w dopisanie faktury pojawi się propozycja numeru (w zależności od prefixu). Gdy pojawi się "1" będzie Pan mógł ją zmienić na 173. Przy dopisywaniu kolejnej faktury program zaproponuje nr 174.Może Pan również zostawić automatyczną numerację, ale po wystawieniu faktury przejść do modyfikacji numeru i wpisać 173. Przy dopisywaniu kolejnej faktury pojawi się "zero", ale po wciśnięciu F2 program nada jej numer 174. |
|
Pytanie |
Faktury maja byc wystawiane w obrebie jednej firmy z roznymi
prefiksami. sytuacja wyglada tak ze mamy 2 stanowiska do sprzedazy w
ktorych rozprowadzamy produkty innych firm; tak samo dzielimy dzialy w
firmie - zalozmy ze mamy dzialy AA i BB; AA odpowiada za sprzedaz
produktow firmy A a BB analogicznie - B.
musimy w tej sytuacji rozdzilic prefiksy faktur tak aby w kazdym dziale
wygladalo to np. tak:
dla AA: AA/1/2005; AA/2/2005; AA/../2005;
dla BB: AA/1/2005; AA/2/2005; AA/../2005;
i wlasnie nie wiemy jak wykonac ten zmienny prefiks dla innych dzialow
przy tej samej bazie danych zlokalizowanej na serwerze.
jezeli np. byloby latwiej zrobic to aby kazdy z uzytkownikow mial swoj
prefiks (np. AAZ/../2005; AAY/../2005; Z/../2005) to tez bysmy byli
zadowoleni takim rozwiazaniem. |
Odpowiedz |
Można to zrobić, z tymże każdy użytkownik będzie musiał pamiętać swój prefiks. Nie można go niestety przyporządkować np. do hasła, jakim wchodzi się do Buchaltera. Prefiksy można wpisać przy wystawianiu faktury jeśli w opcjach ewidencji (2 strona) pytanie "czy automatycznie numerować dokumenty ?" jest ustawione na nie. Wtedy przy wystawianiu pierwszej faktury program od razu zaproponuje numer 1 (przy automatycznej numeracji numer nadawany jest dopiero po zapisaniu faktury). Jeśli faktura będzie wystawiana na dział A wtedy wpiszą Państwo AA (jako prefiks). Program wystawi fakturę AA/1/2005. Gdy wybiorą Państwo dopisanie nowej faktury i znów wpiszą AA wtedy program zproponujemy numer 2 czyli AA/2/2005 itd... Gdy ktoś będzie chciał wystawić fakturę do działu B wtedy wpisze BB jako prefiks. Program będzie wiedział, że jest to osobna numeracja (każdy nowy prefiks to dla programu osobna numeracja) i zaproponuje nr 1. W tym samym czasie dla AA zaproponuje nr 3, dla CC numer 1 itd... Przy nieautomatycznej numeracji dokumentów należy jednak pamiętać o tym, aby czasem kontrolować ciągłość numeracji. Chodzi o to, że pracując w sieci, gdy dwie osoby zaczną wystawiać faktury z tym samym prefiksem np. AA, jedna o numerze np. 40 a druga 41 to w przypadku, gdy osoba wystawiającą fakturę 40 zrezygnuje z zapisu a 41 zostanie zapisana powstanie luka w numeracji. Trzeba więc po prostu zachować większą uwagę przy wystawiania dokumentów. |
|
Pytanie |
Dzień dobry, jestem użytkownikiem programu Buchalter II o numerze .... Pragnę zapytać czy istnieje możliwość (a jeśli tak to w jaki sposób) wymiany pewnych danych pomiędzy użytkowanikami programu Buchalter. Dokładniej chodzi mi o to, że nie radzę sobie z wynagrodzeniami i znajoma posiadająca zarejestrowany program Buchalter II robiłaby za mnie wynagrodzenia i mailem lub dyskietką przekazywała mi sporządzoną listę płac i zusy. Problem polega na tym, iż jeżeli program przy odczycie z archiwum zastępuje dane to po wczytaniu wynagrodzeń i zusów znikną dane wprowadzone przeze mnie (dokumenty sprzedaży, zakupu itd.) Czy jest jakieś rozwiązanie mojego problemu? Jeśli tak to bardzo proszę o odpowiedź. |
Odpowiedz |
Jest to do zrobienia, ale musieliby Państwo zachować bardzo dużą ostrożność. Nie można przenieść tych danych z poziomu Buchaltera, ale można z poziomu dysku poprzez kopiowanie odpowiednich plików. Osoba, która sporządzałaby listy musiałaby również dysponować plikiem z wykazem Pana pracowników. W zasadzie przy takim układzie Pan powinien tylko wkopiowywać przesłane pliki i niczego już nie zmieniać. Jeśli dokonałby Pan jakiejkolwiek zmiany w listach lub pracownikach (modyfikacja, dopisanie) to powinien Pan te pliki dostarczać również Pana znajomej. Jest to pewien sposób, ale nie polecamy jeśli jedno z Państwa nie będzie się czuło na siłach. Bezpieczniejszym i prostszym sposobem jest założenie u Pana drugiego katalogu. Tam odczytywałby Pan otrzymane archiwum a listy płac księgował we właściwym katalogu ręcznie bezpośrednio do księgi.Jeśli nie zakładał Pan w Buchalterze katalogu to proszę o wiadomość - opiszę jak należy to zrobić w tej chwili. |
|
Pytanie |
Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź.
Po konsultacji zdecydowaliśmy się na kopiowanie odpowiednich plików, gdyż do zaksięgowania potrzebuję kwotę brutto z listy płac oraz kwotę ZUS, a chciałbym dokonać księgowania z Buchaltera. W związku z powyższym pragnę zapytać, które ewentualnie pliki należałoby wkopiowywać (jakie nazwy i rozszerzenia plików) |
Odpowiedz |
W załączeniu przesyłam wykaz plików do Buchaltera. Potrzebne pliki (.DBF) zostały pogrubione. Po wkopiowaniu tych do podkatalogu firmy należy usunąć pliki o takich samych nazwach, ale z rozszerzeniem .mdx (lub wszystkie .mdx-y). Na początku proszę przeprowadzić próby na kopii zapasowej.Część z plików można pominąć jeśli jest Pan pewien, że pensje i zus nie będą przeliczane (świadomie lub niechcący) na Pana Buchalterze. Parametry płacowe i zusowe również powinny być zgodne (chyba, że nie będzie Pan nic przeliczał). |
|
Pytanie |
Nie otrzymałem aktualizacji programu która uwzględniałaby:
- zmianę obliczania średniej pensji do wynagrodzenia chorobowego obecnie
jest brane 6 miesięcy a powinno być 12 miesięcy |
Odpowiedz |
Na 2 stronie parametrów pracownika znajduje się opcja "Okres obliczeniowy podstawy wymiaru zasiłku". Wystarczy zmienić go na 12. |
|
Pytanie |
Witam ponownie pisałem wczesniej z innego adresu (....) ale problem jest ten sam dotyczy zainstalowania programu pod winXP HOME.Przy probie instalacji wyskakuje bład mowiacy "dysk nie gotowy" lub "brak miejsca na dysku", mimo tego ze jest wolne ponad 9G. Sytem po reinstalacji na systemie fat32.Klucz sprzetowy jest na COM.Moj numer klijeta ....
Program instaluje z dyskietki ktora zawiera 6 plikow :
INSTALUJ jest to aplikacja
INS46030- doc tekstowy
B460_1.LZH
FONTY.LZH
INSTALUJ-dat
INSTALUJ.CFG
Wersja oprogramowania 4.60.30
Pilnie prosze o pomoc w rozwiazaniu problemu. |
Odpowiedz |
Wersja 4.60.30 jest bardzo starą wersję i nie można jej zainstalować na systemie Windows XP. Możliwe również, że się nie uruchomi.Instalacja to rozpakowanie plików, więc może Pan przekopiować zawartość dyskietek do pustego katalogu na dysku i rozpakować pliki ręcznie (format .lzh).
Jeśli chodzi o uruchomienie to można spróbować to zrobić za pomocą programu, który załączam. Ale jest to tylko próba i może się nie powieść.
Program LPT2NT najlepiej umieścić w katalogu głównym Buchaltera i w tym samym katalogu utworzyć plik z rozszerzeniem .BAT np. buch.bat. W pliku buch.bat trzeba wpisać polecenie uruchomienia najpierw LPT2NT.exe poniżej np bv9.exe.Buch.bat będzie uruchamiał najpierw LPT2NT.exe (który musi być uruchomiony przed programem), nastepnie daną wersję Buchaltera. |
|
Pytanie |
B.przepraszam, że zawracam Pani głowę, ale mieliśmy kontrolę z UKS i poproszono nas o wydrukowanie ewidencji sprzedaży z podziałem na poszczególne stawki VAT. Czy jest możliwe z Buchaltera uzyskać wydruk zgodny z oryginalnymi „Ewidencjami zakupu i sprzedaży” tak jak to ma miejsce w przypadku podatkowej książki przychodów i rozchodów. |
Odpowiedz |
Nie zawraca Pan nigdy głowy, proszę pisać jak tylko będzie Pan miał jakieś pytanie.Prawpodobnie drukował Pan do tej pory tabulogramy, a kontrola potrzebuje rejestrów VAT. W rejestry wchodzi się przez Sprzedaż/Zakupy - Menu - Ewidencja - Drukuj - Rejestr. |
|
Pytanie |
Dlaczego w miesiącu III nie mogę obliczyć składek ZUS dla Wspólnika. W ewidencji deklaracji ZUS (w menu PODATKI) w miesiącu III ciągle wykazywane jest zero (0) dla Wspólnika. W styczniu i lutym nie było tego problemu. Dodam, że była zmiana kwartału i jednocześnie zmiana podstaw do składek ZUS. Zmiany te naniosłem modyfikując dane Wpólnika. Posiadam wersje 4.86. Proszę o rozwiązanie mojego problemu. Z góry dziękuje. |
Odpowiedz |
Musi Pan wejść w dane wspólnika na 2 stronę i zobaczyć jak ustawiona jest opcja "czy minalne składki na ZUS ?" . Jeśli opcja ustawiona jest na TAK (tak jak u Pana) to program bierze podstawy do wyliczenia składek z ostatniej strony Parametrów Płacowych (Kartoteki - Płace - Pomocnicze - Parametry). Jeśli na NIE to z danych wspólnika. Musi Pan zmienić opcję na TAK, albo zostawić tak jak jest i tylko wpisać podstawy do parametrów. |
|
Pytanie |
Dzień dobry, w jaki sposób w obecnej wersji Buchaltera mogę rozliczyć podatek VAT metodą uproszczoną wg. struktury zakupów. |
Odpowiedz |
Liczenia metodą uproszczoną jako takiego już nie ma. Buchalter w tej chwili zawsze obliczy VAT strukturą zakupów jeśli zostanie wpisana sprzedaż bez stawki. Jeśli chodzi Panu o to, aby program policzył VAT biorąc pod uwagę sprzedaż z ubiegłego roku to udział procentowany sprzedaży opodatkowej z ubiegłego roku trzeba wpisać na niebieskiej planszy przy obliczaniu deklaracji VAT-7 (na drugiej stronie, pole D2). Raz wpisany procent będzie pamiętany. Dotyczy to tylko przypadku, gdy są zakupy na sprzedaż łączoną.Jeśli o to, w jaki sposób można się zorientować jak został policzony VAT według zakupów to takie zestawienie jest dostępne na pierwszej niebieskiej planszy przy liczeniu VATu, klawisz F5. |
|
Pytanie |
Mam problem z włąściwą konfiguracją drukarki i wydrukiem dokumentów w trybie graficzne obróconym.
Nadmieniam iż program był instalowany od nowa z płyty CD ostatniej poprawki nadesłanej w lutym br.
Podszas drukowania we wskazanym trybie pojawia się napis na czerwonym tle:
"Błąd otwarcia fontu - he 8x18fnt!
Naciśnij dowolny klawisz"
Robiłem różne warianty opisane w podręczniku ale nic nie wychodzi.
Może ,czegoś przedtem nie odhaczykowałem lub przeoczyłem.
W opcjach głównych jest zaznaczony nr.fontu 1
Proszę o szybką podpowiedz. |
Odpowiedz |
Prawdopodobnie instalował Pan Buchaltera w którymś momencie z samej aktualizacji. Aktualizacje nie zawierają czcionek. W trybie graficznym prostym również pojawiłby się taki komunikat. W znakowym nie, bo przy wydruku w trybie znakowym nie są wykorzystywane czcionki dostarczane z Buchalterem, tylko program korzysta w przypadku większości drukarek z tych czcionek, które są w drukarce. Przesyłam zestaw fontów. Wystarczy je rozpakować i przekopiować do katalogu głównego Buchaltera na dysku. |
|
Pytanie |
Dziękuję za szybką odpowiedz i pomoc.
Program został uzdrowiony a problem rozwiązany. |
Odpowiedz |
  |
|
Pytanie |
posiadam 3 egzemplarze programu Buchalter II wersja 4.86. Przy
ewidencjonowaniu zakupów kozystam z opcji "czy używać kont w
ewidencjach" =tak.
Niestety przy eksporcie zakupów z jednego komputera do drugiego nie
przenoszą się nam wprowadzone konta. Mam dwie firmy dla których
prowadzimy ewidencję i eksport danych ale problem występuje tylko w
jednej. Nie wiem gdzie popełniam bład, w obu firmach mam takie same
ustawienia w opcjach, ale tylko w jednej występuje błąd. Proszę o pilną
pomoc. |
Odpowiedz |
Konta się przeniosą jeśli w firmie, w której robi Pani import te konta będą w wykazie (Kartoteki - Pomocniczne - Konta). Można je dopisać ręcznie (jeśli są już wpisane jakieś potrzebne konta) lub przenieść cały wykaz kont z poziomu dysku. Trzeba przekopiować plik b3kont.dbf ( z tego katalogu, w którym robi Pani export do katalogu, w którym robi Pani import) i usunąć plik b3kont.mdx (z tego katalogu, do ktorego przekopiuje Pani plik .dbf). |
|
Pytanie |
Szanowny Panie mam pytanie w związku z sytuacją , jaka widnieje na
fragmencie załączonego PIT-u 5 .
Nie wiem czy to błąd obliczeń programu , czy tak ma być , chodzi o to że w
programie nie jest kompensowana pozycja 29 i 30 , moim zdaniem podatek
powinien być obliczony od sumy dochodu z najmu i straty z działalności
gospodarczej , chyba że przepisy mówią inaczej , dlatego zwracam się z
prośbą o wyjaśnienie bo wg. mnie powinienem nie placic podatku w związku z
osiągniętą stratą , natomiast program naliczył podatek w wysokości 1254,97
zł . |
Odpowiedz |
Działalność gospodarcza i najem są wykazywane na jednej deklaracji, ale nie wolno ich łączyć, są rozliczane osobno. Dlatego program właściwie policzył podatek. |
|
Pytanie |
W programie buchalter w dziale pit-5 za 2004r wprowadzam dane dotyczące składek ZUS (społeczne, zdrowotne)
1 czy program odlicza te składki miesięcznie?
2 czy w związku z tym mam je wpisywać sumarycznie do pit-36 czy też nie?
Z góry dziękuje za odpowiedz. |
Odpowiedz |
1. Tak, oczywiście jeśli pozwala na to wysokość dochodu i podatku. Jeśli w którymś miesiącu odliczenie nie jest możliwe to program zapamiętuje składki i odlicza wtedy, kiedy dochód jest odpowiednio wysoki. 2. Przepisy mówią, że odliczeniu podlegają te składki, które zostały zapłacone w danym roku rozrachunkowym. Powinno się więc podsumować składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne na podstawie np. wyciągów bankowych i te wpisać na PIT-36. W większości przypadków składki wykazane na PIT-5 i zapłacone są zgodne, więc można je też spisać z deklaracji za grudzień 2004 (PIT-5 jest liczony narastająco). Składek grudniowych nie powinno się ujmować, bo płaci się je dopiero w styczniu 2005, ale można ująć składki za grudzień 2003 (płacone w styczniu 2004). |
|